Pages

Saturday, July 31, 2010

Orang Asli Zaman Skang..

Actually aku one of enumerator utk Uni Research U aku..
UPM laaa..
for fak ekologi manusia bkn fak aku..
kitorang(team research) banyak masuk ke kampung2 orang asli..
hampir seluruh negeri di semenanjung Malaysia..
sangat bez..

and for info..

dorang ni(org asli) taw cakap bahasa melayu n pham bahasa melayu..
korang jangan la engat dorang kuno sangat..
mereka sangat moden ok..
MODEN!!..
jalan ke kampung dorang y kategori pedalaman pon..
memang la kene masuk hampir 20 km ke dalam hutan..
bayangkan jalan 1 lorong..
sebelah kanan gaung n kiri berbukit n dalam hutan...
tapi yang penting jalan tar ok..
mane ade jalan tanah merah dah..

sikit2 tu ade laa..
yang penting...
umah dorg ade ASTRO..
majoriti orang asli punye rumah mesti ade tudung periuk atas umah dorang(ASTRO)
wahhh..sangat hebat kan...
umah aku...
baru terkial2 nak pasang...=( <----saye org mesken..sob..sob.. kereta??? humm..Vitara pon ade.. motor jaguar pon ade... hebat kan...aku nak beli kapcai pon xmampu... naek bus je la gamaknyee...
Ni story yang diperturunkan oleh Senior Abg Amir (Research Asst)
owh sebelum
tu..
heheheee..
orang asli ni ade yang beragama islam n animism..
tapi ntah mane silapnye..
ajaran islam slalunye xsmpai sangat kat dorang..
so stakat islam pade agama je laa..
tapi taw ape satu pon pasal islam..
boleh kate setiap rumah ade 3,4 ekor anjing..
tapi anjing ni x menyalak or menggigit taw...dia wat nehen jea...

ok aku mula cite story ni..
seperti biase kitrg masuk kampung org asli.. a
nd bermula la membuat soal selidik kat penduduk kampung..
enu1(enumerator) pergi la rumah tok batin@ketua kampung..
untuk wat soal selidik laa...
dah abis tu dorang berborak..

enu1: tok, tok agama ape?
tok batin: tok agama islam..

enu1: tok ade minum(alkohol) x?
tok batin: xde... enu1: smalam ade pest
a kan..ade minum(alkohol) x?
(saje nak jerat..kne tanye banyak kali)
tok: owh semalam, ade laa..
tok minum(alkohol la tu)

enu1: tok, tok islam kan abis tu tok minum n siap bela anjing ni sume camne?
tok: ishh, kamu ni cakap la slow sikit.. jangan la bagitaw anjing tu yang tok dah masuk islam..

hahahhaaaa...dengan muke xbersalah ayat itu dikeluarkan... agak hampeh disitu...

kat bawah ni sebahagian gambar mase kami wat kajian ni..banyak je gambar jalan2 pas dah settle kaji selidik tu

penat beb,tapi bez!!


ni la..antara jejaka2 orang asli..terengganu kalo xsilap
ni jalan2 kat muzium tganu pas wat keje ok!!

ni salah satu dewan kat kg org asli..cantik kann..


haaa..yang ni BUKAN orang asli..
ni mamat yang aku jumpe tym ktrg melawat muzium n ade
pertandngn melukis kat muzium tganu tu...
AKU SANGAT MINAT LELAKI YANG LUKIS IKAN TU..
lukisan yang hebat kan..n mamat tu hensem..
sape kenal die??aku suke diaa..<--- pengakuan...xbole blaa =)


gambar2 adalah hasil tangkapan dari fb Sha (team enumerator)

:. nota kuku kaki:. sape nak tolong aku..
plez miskol no ni 017 3497545.
pemilik no ni bukan Orang Asli..
tapi..
ORANG XRETI BAHASA..
so sape2 rajin..tolong miskol dia 5 kali pon cukup laaa..
dia dah desperate nak bercinta...

1 comment:

  1. orang asli? teringat cite adamaya.
    hehe..btw im following u ;)

    ReplyDelete